De invloed van artrose op je bovenbeenspier(Quadriceps)

Minder kracht en omvang in de quadriceps zien we vaak bij acute blessures van de knie, na operatie maar ook bij artrose. Dit vocht in de knie zorgt mogelijk voor meer artrose klachten op de lange termijn.

In de eerste drie dagen na een operatie of heftige sportblessure zien we soms wel een afname van 90% in spierkracht van het bovenbeen. Deze afname in spierkracht kan ook voorkomen bij meer chronische beelden zoals artrose. Deze is dat niet zo rigoureus maar nog steeds van invloed op het functioneren van de knie.

Naast deze afname in kracht zorgt dit proces ook voor een minder goede aansturing vanuit het zenuwstelsel. Langdurige zwakte van de quadriceps is onder andere een risicofactor voor verminderde stabiliteit van de knie en zorgt om deze reden voor meer druk op het gewricht. Dit kan leiden tot meer pijn, verlies van kraakbeen rondom de knieschijf en minder ruimte van de gewrichtsspleet.

Deze zwakte wordt onder andere veroorzaakt door vocht in de knie. Dit is bewezen in een onderzoek uitgevoerd bij mensen die geen klachten hadden. Deze mensen kregen een oplosbare vloeistof ingespoten in de knie. Wat opviel is dat zelfs bij een klein spoortje vocht de kracht van de quadriceps met 30 tot 40% afnam. Erg belangrijk om dus om te kijken hoe je hier het beste mee om kan gaan of zelf kan voorkomen.

Hou dus goed in de gaten wanneer er vocht in de knie komt en probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen

Kracht en spiermassa van de quadriceps zijn ontzettend belangrijk om je knie zo gezond mogelijk te houden wanneer je te maken hebt met chronische knieklachten zoals artrose. Wanneer er vocht in de knie zit kun je minder goed je bovenbenen trainen. Op de lange termijn kan dit zelfs zorgen voor meer artrose. Zorg dat je dit dus minimaal houdt. Een paar adviezen vanuit ons hoe je dit het beste kan doen:

  1. Fietsen

Fietsen is een onbelaste vorm van bewegen. Dit betekend dat je weinig tot geen druk op de gewrichten uitoefent. Wanneer je vocht in de hebt is dit ook een mooie manier om wat vocht af te drijven. Spieren hebben binnen ons lichaam namelijk ook een pomp functie.

  1. Plan je activiteiten

Zorg dat je niet te veel zware fysieke activiteiten te kort achter elkaar plant. Het is erg handig om een weekplanning te maken. Kijk hoe je de fysieke belasting het beste kunt verdelen.

  1. 2 tot 3 keer per week spierkrachttraining

Fietsen is alleen niet genoeg om echt kracht te trainen in de bovenbeenspieren. Kijk eens waar je dit het beste kan doen. Je bent welkom om bij ons te komen trainen of we schrijven een plan voor je uit dat je zelfstandig kan uitvoeren.

Mocht je nog meer vragen hebben over dit onderwerp neem dan gerust contact met ons op!

Related Articles

WISP1

Mensen worden ouder dan voorheen. Naar schatting zullen in het jaar 2050 minimaal 130 miljoen mensen te maken krijgen met gewrichtsklachten, waaronder artrose. Veroudering, overgewicht,…

Responses

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.